FITXA DE DISSENY
|
Títol
de l’activitat
|
Coneixes el teu cos?
|
Descripció
dels agents personals i tecnologia mediadora
|
Agents
personals: psicopedagog (Anna Camps), docent (Eva) i
alumnes de cicle superior.
Tecnologia
mediadora: power point
|
Descripció
del problema de partença
|
En una de les aules de cicle superior, hi ha un alumne que
presenta problemes de salut, concretament problemes respiratoris (asma).
Arran d’aquí, es dins l’àrea d’educació física es treballa amb els alumnes la
importància de l’activitat física i la influència sobre la salut ja que els
ajudarà a un millor desenvolupament i creixement i tanmateix, pot tenir
efectes positius en les malalties com diabetis, obesitat, problemes de la
columna vertebral, ...
|
Tipologia
de problema segons la classificació de Jonassen
|
Es tracta d’un problema de presa de decisions ja que les
activitats plantejades parteixen dels coneixements previs de l’alumne i
alhora, requereixen comparar els avantatges i inconvenients de les solucions
alternatives. Segons Jonassen, a
més d’identificar el tipus de problema amb el qual es treballa, cal concretar
tres elements:
-
Estructuració: Es tracta d’un problema força estructurat ja que es
dóna en el context de l‘educació formal, a una aula d’una escola, i requereix
un nombre limitat de regles que s’organitzen en una disposició previsible;
encara que la docent dóna unes pautes de treball i instruccions de
presentació del resultat de l’aprenentatge en forma de power point, afavoreix
a la creativitat de l’alumne en l’elecció del problema de salut i permet que
decideixi quina informació cal posar.
-
Complexitat: És evident que hi ha diverses variables que actuen en
el problema com per exemple, a més de l’exercici físic, l’alimentació però es
tracta d’un problema de baixa complexitat ja que implica un conjunt
restringit de factors que hi poden intervenir.
- Especificitat
de camp: Es
tracta d’un problema situat en un context determinat i és específic dins l’àrea d’educació física. A
més, és aplicable a la vida real de manera que és més fàcil
d’identificar i treballar per a l’alumne així com, de donar-li sentit i
significativitat i per tant, s’afavoreix millor al desenvolupament d’un
raonament i habilitats cognitives per a resoldre el problema.
|
Presentació
del problema
|
·
Com
apareix a la vida quotidiana
|
- Coneixem totes
les parts del nostre cos?
- Com som
per dins?
A vegades ens surt sang, ens veiem les venes inflades, ens trenquem un os,
ens surt un hematoma, ...
- Tenim
problemes de salut? Quins són els hàbits saludables per combatre-ho?
D’aquesta manera, donem sentit als nous conceptes
relacionant-los amb els coneixements previs.
|
·
Estratègies
mediador per “problematitzar” el punt de partença
|
- Les activitats d’aprenentatge estan situades en un
entorn d’aprenentatge de consciència corporal i hàbits saludables.
- Primerament, els estudiants articulen el que saben i
a mesura que van fent les activitats, expliquen el que han après.
- Reorganitzar la informació que es troba en una
estructura de coneixement mental, implica un canvi conceptual i per tant, es
dóna un procés cognitiu de construcció que mitjançant l’experiència i la
reflexió, els subjectes aprenen de manera més significativa.
|
Context
de l’activitat
|
L’activitat
es duu a terme en l’àmbit de l’educació formal, en el context de l’aula. S’ha
demanat la col·laboració d’una escola d’una població de la comarca de
l’Anoia, que té uns 2400 habitants aproximadament.
|
Característiques
dels aprenents
|
Els alumnes tenen més experiència escolar i vital fet
que facilitarà l’adquisició d’aprenentatges més complexos. En aquesta edat
comencen a aparèixer canvis físics i fisiològics ja que entren a la pubertat
i això els influenciarà en la seva maduració personal i de relació amb els
altres.
Desenvolupament psicomotor:
• Augmenta el seu desenvolupament físic,
resistència, velocitat, potència muscular, flexibilitat, etc., la qual
cosa els fa adquirir, sovint, un caràcter competitiu.
· Realitzen
activitats casa vegada més sistemàtiques i perfectes.
Desenvolupament
cognitiu:
• Necessiten suport i guia per les operacions ja que fins al final de l’etapa no entren en el pensament formal.
• Es desenvolupen plenament les
estratègies intel·lectuals que corresponen a l’estadi de les operacions
concretes proposat per Piaget.
·
Cada
vegada són més capaços de fer operacions més complexes.
·
Es troben
en l’etapa del pensament logicoconcret: anticipació de criteris, consciència
de la
conservació de les qualitats del pes i el volum dels
cossos i de la multiplicació de classes.
· Flexibilitat de pensament permet captar des de
diversos punts de vista una mateixa situació.
· Adopten actituds més obertes.
· Incrementa la seva capacitat de simbolització., el
desenvolupament del llenguatge i del raonament logicomatemàtic.
· Tenen major comprensió de la realitat.
· Bona capacitat d’atenció i concentració.
· Comencen a produir interferències de tipus
psicoafectiu (conductes per a cridar l’atenció, actituds d’oposició,
desordre del material, etc.).
· Augmenta la seva autonomia personal que els ajuda a
planificar i executar l’activitat.
· Són més conscients dels seus raonaments i limitacions.
· Falta establir però, més constància i la
responsabilitat
Desenvolupament
afectiu i social:
· S’inicien els primers conflictes amb l’autoritat, fruit
de la necessitat d’autoafirmació.
· Els pares i professors van perdent el seu paper
de figures significatives però els necessiten per a aconseguir seguretat
personal.
· Necessitat de trobar el seu espai i rol en el grup
social.
· Emprenen iniciatives.
· Adopten actituds pseudoadultes, en molts casos per
imitació.
Maduració
afectiva i sexual:
• L’evolució
del seu cos i dels seus sentiments constitueix un dels aspectes que són
a la base dels conflictes.
·
Els canvis corporals i el
desvetllament de la sexualitat els provocaran uns sentiments
contradictoris respecte del seu aspecte físic i de les seves sensacions.
Experimenten satisfacció i vergonya envers
el seu propi cos, els pensaments es barregen amb sentiments de desig i
de temor en el comportament conviuen actituds exhibicionistes (preocupació
pel desenvolupament físic i per l’estètica, interès per mostrar
conductes estereotipades del propi sexe…) amb un rigorós zel de la seva
intimitat.
|
Competències
especifiques a assolir
|
·
Competència personal: competència
d’autonomia i iniciativa personal.
·
Competència comunicativa: competència
comunicativa lingüística i audiovisual.
·
Competència metodològica: tractament de la
informació i competència digital.
·
Competència d’aprendre a aprendre: estratègies cognitives d’exploració i
descobriment, d’elaboració i organització de la informació.
|
Objectius
|
·
Aprofundir en el coneixement del cos:
identificar i situar les diferents parts del cos i localitzar els principals ossos de
l’esquelet humà.
·
Conèixer els problemes de salut i la
importància dels hàbits saludables.
·
Familiaritzar-se amb les TIC, concretament
amb l’ús del power point per fer presentacions.
|
Continguts
|
Conceptuals
·
L’esquelet humà i la figura humana
·
Problemes de salut: obesitat, asma,
problemes de columna vertebral, ...
·
Hàbits saludables: alimentació i exercici
físic
Procedimentals
·
Fer un resum (ha d’incloure introducció,
desenvolupament i conclusions)
·
Aprendre a fer una presentació en power
point
Actitudinals
·
Mostrar interès i curiositat d’aprendre
l’ús de les NTIC.
·
Conscienciació d’hàbits saludables per
evitar problemes de salut
·
Mostrar actitud positiva al llarg de totes
les activitats d’aprenentatge
|
Previsió
de la seqüència d’activitats i orientacions
|
Es recomana a la mestra d’educació física que
primerament es facin les següents activitats:
·
Coneixements previs (què en saben els alumnes)
fent una pluja d’idees, oralment, que es comenta i es condueix per la mestra.
·
A partir d’imatges, identificar parts del
cos i conèixer les seves funcions.
A continuació, es proposen les següents activitats a
treballar:
Activitat 1: posa el nom de
les diferents parts del cos al seu lloc (apareixen conceptes com canell,
maluc, extremitats inferiors... junt a una imatge que la meitat del cos és
esquelet i l’altra, figura humana completa).
Activitat 2: Fer un resum
d’una situació que hàgiu patit en què us heu fet mal o heu estat malalts. Es
tracta d’identificar els problemes de salut i posar-ho en comú.
Activitat 3: Uneix amb
fletxes els óssos amb el seu nom (apareix el dibuix d’un esquelet i conceptes
al voltant com fèmur, radi, costelles, ...).
Activitat 4: Fer un Power
Point amb els beneficis de l’exercici físic davant problemes de
salut
|
Fonamentació
psicopedagògica
|
A través d’un conjunt d’activitats properes als
alumnes, es promou l’aprenentatge autònom i significatiu a través de
l’aprenentatge i ús de les NTIC,
en aquest cas el power point. Aquest recurs
tecnològic i educatiu contribueix
a resoldre problemes en un entorn d’aprenentatge, en aquest cas, s’empra
com a estratègia de motivació i
aprenentatge. D’aquesta manera, els alumnes aprenen fent ja que
participen activament en el seu aprenentatge, fet que implica un procés
d’exploració i descobriment a través de les xarxes virtuals accedint a
Internet, així com d’elaboració i organització de la informació; acompanyar
la informació verbal amb una presentació visual a través del power point,
ajuda a entendre millor el coneixement i per tant, s’afavoreix a
representar-lo millor en forma de model mental. A través de la presentació i
adquisició de nous coneixements, els
alumnes construeixen i modifiquen els seus esquemes mentals i en aquest
procés intel·lectual d’organització del nou coneixement i adaptació a les
demandes de l’ambient, Piaget comenta que hi participen
dos processos: assimilació (adaptació a la nova experiència interpretant-la
en funció dels esquemes mentals existents) i acomodació (modifica els
esquemes existents per explicar millor la nova experiència). Piaget afirmava que la percepció és
central per tot: no hi ha res que fem que no estigui influenciat per la
nostra interpretació del món que ens envolta; no només interpretem els
estímuls que trobem sinó que el nostre comportament canvia en resposta a
aquestes experiències.
Introduir l’ús del power point permet que l’aprenentatge
sigui més vistós i audiovisual i alhora, atrau als alumnes que mostren més
atenció, motivació i interès, seguint millor les explicacions dels docents i
comprenent millor els continguts a treballar, de manera que poden realitzar
uns aprenentatge més significatius. A més, els alumnes adopten un paper més
actiu en les activitats, participen més, tenen més autonomia i disposen de
més oportunitats pel desenvolupament de competències. Però com diu Vygotsky,
els alumnes són agents actius i exploradors però l’aprenentatge millora a
través de la participació guiada d’un expert i en aquest cas, el docent és el
guia de l’activitat d’aprenentatge que ajuda a l’alumne en l’activitat
constructiva a través de la interacció social i el recurs de la tecnologia
educativa com a instrument mediador; d’aquesta manera, es potencia l’aprenentatge
a la zona de desenvolupament pròxim.
De manera que els infants utilitzen el seu coneixement per enriquir les seves
experiències sensorials i construir noves interpretacions, atribuint així
significat als estímuls.
|
Procediments
i criteris d’avaluació
|
Les
activitats dissenyades ens han de permetre sensibilitzar als alumnes entorn
als hàbits saludables i el coneixement del cos humà i a la vegada,
familiaritzar-nos amb la tecnologia. Considero que el power point és un bon
instrument que ajuda permet organitzar, estructurar i entendre els continguts d’aprenentatge. Tot
allò que desperti curiositat i interès és una bona estratègia d’aprenentatge.
Els
criteris d’avaluació que es seguiran:
|
Previsió
de temporització
|
6 sessions d’1 hora cadascuna.
|
La creació d'aquest bloc es deu al interès per compartir activitats, articles, reflexions, etc. entorn a les noves tecnologies de la informació i comunicació en l'àmbit educatiu.
4 de juny 2012
FITXA DE DISSENY: REELABORADA
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada