Integrar l’adquisició de nous coneixements
lligat a l’aprenentatge i maneig de noves eines és potenciar el desenvolupament
i creixement del individu i tanmateix, preparar-lo per a la integració social i
laboral ja que vivim en la societat de la informació i comunicació. Per això,
considero que és important apropar les NTIC a l’àmbit educatiu i integrar-les
en els processos educatius per tal de promoure nous aprenentatges i no només
pel que fa a l’adquisició de continguts sinó també com a eines i estratègies en
la gestió, organització, planificació,... de la intervenció educativa ja que
les NTIC ofereixen un gran ventall d’opcions. I això no només ho he pogut
experimentar al llarg de l’assignatura com a estudiant sinó també com a
professional dissenyant i aplicant la meva proposta intervenció en un context
real de l’educació formal. Aquesta experiència m’ha fet adonar del conjunt de
coneixement que he adquirit ampliant el meu mapa mental que he pogut
representar gràficament també a través d’un recurs, el cmpatools, el qual no
havia utilitzat mai i és fàcil d’emprar i molt clar per a representar els
conceptes i les relacions que s’estableixen entre ells. A més, el fet de
compartir amb els companys les experiències, dubtes, treballs, a argumentar i
justificar les propostes ... m’ha ajudat a familiaritzar-me més amb els
conceptes i a enriquir-me de noves aportacions i plantejaments que donaven pas
a la reflexió. Per això, he volgut introduir en la meva proposta d’intervenció
algunes d’aquestes activitats tot i que adaptades a les característiques dels
estudiants per tal de promoure també un aprenentatge significatiu en ells.
Si faig una ullada enrere, m’adono que
les diferències són abismals al comparar el primer mapa conceptual elaborat en
l’avaluació inicial 0 i ara; el salt qualitatiu i quantitatiu del conjunt de
conceptes treballats i adquirits és increïble. A més, el fet de treballar de
manera continuada mitjançant activitats d’aprenentatge fent-nos partícips als
estudiants, en tot el procés, afavoreix positivament a la reestructuració dels
conceptes emmagatzemats i la incorporació dels nous coneixements adoptant una
visió més completa i global del paper de les NTIC aplicades a l’educació. Fins
i tot, em fa certa vergonya el mapa conceptual que vaig presentar al inici i
això, només és degut a què ara sóc conscient de tot el procés que he realitzat
ja que a través de la reflexió i argumentació dels continguts apresos, m’adono
del procés de construcció que he realitzat al llarg del semestre. Per exemple,
en el situa’t de 0 a 10, veig que en
algunes afirmacions no anava mal encaminada però quan es tracta de respondre
entorn a la TE per exemple, tot eren hipòtesis perquè desconeixia la seva
finalitat i funció i ara ho he pogut comprovar.
És
evident que el nombre de conceptes ha augmentat i al finalitzar l’assignatura, tinc
molts més coneixements entorn a les NTICEDU. No només he adquirit nous
conceptes que permeten ampliar i reorganitzar els models mentals que havia
construït entorn al tema sinó que a més, els he hagut d’aplicar per a poder
realitzar les diverses activitats d’ensenyament i aprenentatge proposades, i
per a això, la meva experiència prèvia en l’àmbit de l’educació formal com a
estudiant i professional, m’ha ajudat a elaborar la proposta d’intervenció en l’activitat
2.3. Al inici, m’ha resultat certament complicat ja que buscava problemes
emprant les NTIC com a eina i no com a recurs i m’he adonat, que ràpidament
identificava situacions que podien potenciar l’aprenentatge significatiu de
manera que, només es tractava de cercar quin era el recurs més idoni per
treballar el problema identificat. Haig de reconèixer que desconeixia que
existien diversitat de problemes com classifica Jonassen i tot i que tenia en compte els diversos elements que
configuren un problema, no ho identificava amb cap concepte cosa que ara ja li puc atribuir noms
(estructuració, complexitat i especificitat).
Realment
m’ha encantat poder dissenyar una proposta d’aquestes característiques i
participar en el seu desenvolupament i avaluació; però és clar que sense el
treball i seguiment d’aquesta matèria, no hagués estat capaç de dissenyar i
aplicar aquesta proposta des d’una perspectiva de resolució de problemes. A
més, el fet d’estudiar i treballar abans la Raonament
Basat en Casos m’ha permès incloure-ho de manera implícita, dins
l’activitat 2 posant en comú les diverses experiències viscudes dels alumnes i
així conèixer estratègies d’afrontament, sensacions, emocions, etc. d’altres
problemes de salut.
A mesura
que desenvolupava el projecte m’adonava que calien fer canvis en la fitxa de
disseny i aquesta evolució i diferència queda palesa si comparem la fitxa
elaborada al inici i la posterior fitxa realitzada que es presenta a l’apartat
4 amb l’explicació de la implementació de les activitats i la seva posterior
avaluació.
En
definitiva, tot i que l’assignatura representava un repte per mi ja que no
estic massa immersa en les NTIC, considero que he realitzat un gran esforç
dedicant-me a conèixer, entendre i aplicar els coneixements adquirits, no només
per a resoldre les activitats plantejades sinó també per la vida quotidiana.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada