19 de juny 2012

Autoavaluació de l'activitat


Integrar l’adquisició de nous coneixements lligat a l’aprenentatge i maneig de noves eines és potenciar el desenvolupament i creixement del individu i tanmateix, preparar-lo per a la integració social i laboral ja que vivim en la societat de la informació i comunicació. Per això, considero que és important apropar les NTIC a l’àmbit educatiu i integrar-les en els processos educatius per tal de promoure nous aprenentatges i no només pel que fa a l’adquisició de continguts sinó també com a eines i estratègies en la gestió, organització, planificació,... de la intervenció educativa ja que les NTIC ofereixen un gran ventall d’opcions. I això no només ho he pogut experimentar al llarg de l’assignatura com a estudiant sinó també com a professional dissenyant i aplicant la meva proposta intervenció en un context real de l’educació formal. Aquesta experiència m’ha fet adonar del conjunt de coneixement que he adquirit ampliant el meu mapa mental que he pogut representar gràficament també a través d’un recurs, el cmpatools, el qual no havia utilitzat mai i és fàcil d’emprar i molt clar per a representar els conceptes i les relacions que s’estableixen entre ells. A més, el fet de compartir amb els companys les experiències, dubtes, treballs, a argumentar i justificar les propostes ... m’ha ajudat a familiaritzar-me més amb els conceptes i a enriquir-me de noves aportacions i plantejaments que donaven pas a la reflexió. Per això, he volgut introduir en la meva proposta d’intervenció algunes d’aquestes activitats tot i que adaptades a les característiques dels estudiants per tal de promoure també un aprenentatge significatiu en ells.
Si faig una ullada enrere, m’adono que les diferències són abismals al comparar el primer mapa conceptual elaborat en l’avaluació inicial 0 i ara; el salt qualitatiu i quantitatiu del conjunt de conceptes treballats i adquirits és increïble. A més, el fet de treballar de manera continuada mitjançant activitats d’aprenentatge fent-nos partícips als estudiants, en tot el procés, afavoreix positivament a la reestructuració dels conceptes emmagatzemats i la incorporació dels nous coneixements adoptant una visió més completa i global del paper de les NTIC aplicades a l’educació. Fins i tot, em fa certa vergonya el mapa conceptual que vaig presentar al inici i això, només és degut a què ara sóc conscient de tot el procés que he realitzat ja que a través de la reflexió i argumentació dels continguts apresos, m’adono del procés de construcció que he realitzat al llarg del semestre. Per exemple, en el situa’t de 0 a 10, veig que en algunes afirmacions no anava mal encaminada però quan es tracta de respondre entorn a la TE per exemple, tot eren hipòtesis perquè desconeixia la seva finalitat i funció i ara ho he pogut comprovar.
És evident que el nombre de conceptes ha augmentat i al finalitzar l’assignatura, tinc molts més coneixements entorn a les NTICEDU. No només he adquirit nous conceptes que permeten ampliar i reorganitzar els models mentals que havia construït entorn al tema sinó que a més, els he hagut d’aplicar per a poder realitzar les diverses activitats d’ensenyament i aprenentatge proposades, i per a això, la meva experiència prèvia en l’àmbit de l’educació formal com a estudiant i professional, m’ha ajudat a elaborar la proposta d’intervenció en l’activitat 2.3. Al inici, m’ha resultat certament complicat ja que buscava problemes emprant les NTIC com a eina i no com a recurs i m’he adonat, que ràpidament identificava situacions que podien potenciar l’aprenentatge significatiu de manera que, només es tractava de cercar quin era el recurs més idoni per treballar el problema identificat. Haig de reconèixer que desconeixia que existien diversitat de problemes com classifica Jonassen i tot i que tenia en compte els diversos elements que configuren un problema, no ho identificava amb cap concepte  cosa que ara ja li puc atribuir noms (estructuració, complexitat i especificitat).
Realment m’ha encantat poder dissenyar una proposta d’aquestes característiques i participar en el seu desenvolupament i avaluació; però és clar que sense el treball i seguiment d’aquesta matèria, no hagués estat capaç de dissenyar i aplicar aquesta proposta des d’una perspectiva de resolució de problemes. A més, el fet d’estudiar i treballar abans la Raonament Basat en Casos m’ha permès incloure-ho de manera implícita, dins l’activitat 2 posant en comú les diverses experiències viscudes dels alumnes i així conèixer estratègies d’afrontament, sensacions, emocions, etc. d’altres problemes de salut.
A mesura que desenvolupava el projecte m’adonava que calien fer canvis en la fitxa de disseny i aquesta evolució i diferència queda palesa si comparem la fitxa elaborada al inici i la posterior fitxa realitzada que es presenta a l’apartat 4 amb l’explicació de la implementació de les activitats i la seva posterior avaluació.
En definitiva, tot i que l’assignatura representava un repte per mi ja que no estic massa immersa en les NTIC, considero que he realitzat un gran esforç dedicant-me a conèixer, entendre i aplicar els coneixements adquirits, no només per a resoldre les activitats plantejades sinó també per la vida quotidiana.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada