La intervenció educativa proposada es
dirigeix als alumnes de segon de primària del centre escolar. Es tracta d’un
grup de 21 alumnes que comprenen les edats de 10 a 11 anys, en el que conviuen
alumnes d’origen català i d’altres cultures, concretament dos alumnes de
cultura àrab i un llatinoamericà. Els alumnes tenen
més experiència escolar i vital fet que facilitarà l’adquisició d’aprenentatges
més complexos.
En aquesta edat s’inicia
l’adolescència i comencen a aparèixer canvis físics i fisiològics ja que entren
a la pubertat i això els influenciarà en la seva maduració personal i de
relació amb els altres.
L’adolescència es valora com l’etapa més problemàtica ja que demanda canvis i
es caracteritza per un creixement accelerat en poc temps. Mentre la infància
està marcada per la dependència, a l’adolescència s’han d’assentar les bases
del que serà la persona adulta.
A continuació es fa un
recull dels aspectes més destacables d’aquesta etapa a nivell psicomotor,
cognitiu, social afectiu i sexual.
Desenvolupament
psicomotor:
• Augmenta el seu
desenvolupament físic, resistència, velocitat, potència muscular, flexibilitat,
etc. la qual els fa adquirir, sovint, un caràcter competitiu.
·
Realitzen activitats casa vegada més sistemàtiques i perfectes.
Desenvolupament
cognitiu:
• Necessiten suport i guia per les operacions ja que fins al final de l’etapa no entren en el pensament formal.
• Necessiten suport i guia per les operacions ja que fins al final de l’etapa no entren en el pensament formal.
• Es desenvolupen plenament les
estratègies intel·lectuals que corresponen a l’estadi de les operacions
concretes proposat per Piaget.
· Cada vegada són més capaços de fer operacions
més complexes.
· Es troben en l’etapa del pensament
logicoconcret: anticipació de criteris, conscienciació de la conservació de les
qualitat del pes i el volum dels cosses i de la multiplicació de classes.
· Flexibilitat de pensament permet captar des
de diversos punts de vista una mateixa situació.
· Adopten actituds més obertes.
· Incrementa la seva capacitat de
simbolització., el desenvolupament del llenguatge i del raonament
logicomatemàtic.
· Tenen major comprensió de la realitat.
· Bona capacitat d’atenció i concentració.
· Comencen a produir interferències de
tipus psicoafectiu (conductes per a cridar l’atenció, actituds d’oposició,
desordre del material, etc.).
· Augmenta la seva autonomia personal que els
ajuda a planificar i executar l’activitat.
· Són més conscients dels seus raonaments i
limitacions.
· Falta establir però, més constància i la
responsabilitat.
Desenvolupament afectiu i social:
· S’inicien els primers conflictes amb
l’autoritat, fruit de la necessitat d’autoafirmació.
· Els pares i professors van perdent el seu
paper de figures significatives però els necessiten per a aconseguir
seguretat personal.
· Necessitat de trobar el seu espai i rol en el
grup social.
· Emprenen iniciatives.
· Adopten actituds pseudoadultes, en molts
casos per imitació.
Maduració afectiva i sexual:
• L’evolució del seu cos i dels seus sentiments constitueix un dels
aspectes que són a la base dels conflictes.
· Els canvis
corporals i el desvetllament de la sexualitat els provocaran
uns sentiments contradictoris respecte del seu aspecte físic i de les
seves sensacions.
· Experimenten
satisfacció i vergonya envers el seu propi cos, els pensaments es barregen
amb sentiments de desig i de temor en el comportament conviuen actituds
exhibicionistes (preocupació pel desenvolupament físic i per l’estètica,
interès per mostrar conductes estereotipades del propi sexe…) amb un
rigorós zel de la seva intimitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada