Les
noves tecnologies ja formen part del procés d’ensenyament i aprenentatge. El recurs tecnològic emprat,
el power point, és adient per a començar
a treballar amb infants de 10 i 11 anys. A aquesta edat, els alumnes tenen
força contacte amb les noves tecnologies però no coneixen totes les seves
aplicacions en el món educatiu; si bé les utilitzen per a cercar informació i
comunicar-se a través dels blogs, xarxes socials, mòbils, ... vaig pensar que
iniciar-los en altres recursos era una bona estratègia per a captivar el seu
interès i atenció vers els conceptes que pretenia treballar, els problemes de
salut i els hàbits saludables.
Segons la CLIC del centre, els alumnes
d’aquesta edat havien treballat alguna vegada amb el power point però no el
dominaven així que, vaig considerar que era un bon moment per a potenciar aquest
recurs NTIC en l’àmbit educatiu, com a suport visual de les presentacions orals
que havien de fer en l’última activitat d’aprenentatge.
El Power Point és un programa
d’ordinador dissenyat per a fer presentacions i s’utilitza en altres àrees a
més de l’educació, con en el cas dels negocis. Es caracteritza per presentar un
text de manera esquemàtica facilitant així la comprensió dels continguts; és un
instrument senzill, fàcil d’utilitzar, útil per a acompanyar presentacions orals
i a més, s’hi poden incloure imatges, com han fet alguns alumnes. El fet d’acompanyar
les seves explicacions amb un suport visual on queden palesos els trets més
importants del treball, indica que els alumnes han après a seleccionar i
estructurar la informació i és que a través d’aquest recurs, es facilita la transmissió d’informació en
forma d’esquema, resumint les idees i conceptes més importants. A més, resulta
ser molt atraient
pels alumnes.
D’altra banda, considero que es podria
millora l’activitat de fer el power point si s’hagués explicat als alumnes que
aquest recurs és un suport visual pels oients i només una guia per l’emissor,
ja que alguns estudiants es conformaven en llegir les transparències elaborades
sense relacionar els continguts teòrics amb les pròpies experiències o amb articles o notícies
relacionats amb els temes del treball. Dos persones en canvi, van relacionar la
situació personal que havien viscut amb els hàbits saludables obtenint així una
bona valoració de tots els companys. A més, les seves argumentacions, tot i que
eren poc elaborades, eren coherents amb el discurs teòric i els exemples que
posaven de manifest. Els seus exemples personals foren: infecció d’orina amb 6
anys d’una de les alumnes i colesterol de l’àvia d’una de les altres. Tot i que
alguns alumnes abusaven de la lectura del material elaborat i deixaven poc
espai a l’argumentació i justificació i la docent havia de realitzar alguna
pregunta per saber d’on havien obtingut
la informació, perquè havien escollit treballar aquell tipus de problema de
salut o perquè consideraven aquells aspectes anotats en la diapositiva com a
hàbits saludables, considero que el recurs emprat ha estat adient per a
representar els nous coneixements tot relacionant les seves experiències
prèvies amb els nous continguts d’aprenentatge i a través de la presentació
oral, s’apreciava el canvi conceptual dels alumnes, els quals justificaven els
seus raonaments i aprenentatges.
Al dissenyar aquesta proposta d’intervenció,
parlem d’introduir unes activitats d’aprenentatge en el context de l’educació
formal i això comporta alhora, tenir en compte el concepte de competències
bàsiques (CB); per això, m’agradaria esmentar breument que algunes de les claus per
entendre què ens aporta la idea d’aprenentatge per al desenvolupament de
competències són: la transversalitat de coneixements, la funcionalitat dels aprenentatges i l’autonomia personal de l’alumnat
que permet prendre consciència del propi procés d’aprenentatge; i considero que
a través de les diverses activitats plantejades, s’assoleix aquest aspecte.
Així doncs, les activitats dissenyades permeten treballar els continguts
(conceptuals, procedimentals i actitudinals) plantejats i assolir les
competències bàsiques que s’han presentat. Cal destacar que no ha resultat gens
difícil introduir les activitats en l’horari escolar dels alumnes ja que s’ha
fet ús de les hores d’educació física per a treballar. El fet de plantejar
activitats lligades a les experiències dels alumnes facilita l’adquisició de
nous continguts d’aprenentatge ja que els alumnes relacionen els nous conceptes
amb els coneixements que ja tenien. També destacar que el poder compartir amb
tot el grup les experiències viscudes a través de l’activitat 2, es pretén
potenciar la cohesió grupal i sensibilitzar-nos entorn les diverses malalties i/o
problemes que poden afectar la nostra salut; i arran d’aquí, potenciar el
interès dels alumnes per conèixer quines són les conductes saludables. I per a
fer-ho, es decideix emprar les NTIC ja que és una bona manera de motivar a
l’alumnat i alhora, promoure l’autonomia personal a través de l’ús del power
point.
És
evident doncs que a partir d’activitats de construcció, si el subjecte participa activament
en el seu aprenentatge, els coneixements que adquireix i treballa adopten major
significació i rellevància si es relacionen amb aspectes de la vida quotidiana
donant una funcionalitat a aquest nou aprenentatge; per exemple, en el cas
treballat els alumnes havien de realitzar tasques com identificar, cercar,
valorar i justificar les respostes per tal de resoldre la situació plantejada
(quines són les conductes saludables i perquè són necessàries) i alhora
justificar-ho i raonar-ho per tal d’avaluar el canvi conceptual que havien
sofert en relació als coneixements previs i ajudar-los a fer-los conscients
d’aquest canvi amb l’explicació i presentació oral del treball. Realment ha
estat una intervenció adient per a facilitar l’aprenentatge significatiu a
través de les NTIC aplicades a l’educació i adequada tenint en compte les
característiques dels aprenents i el plantejament del problema inicial.
D’altra banda, considero que
he sabut utilitzar els recursos (ordinador i projector com a tecnologia i aula
com a espai propi del grup –classe) disponibles de l’escola i la metodologia
escollida (treball individual, per parelles i de tot el grup) que potencia que
l’alumne sigui partícip i actiu en el procés d’ensenyament i aprenentatge
treballant a partir d’un problema real i alhora, promovent l’aprenentatge
cooperatiu com a estratègia d’aprenentatge entre els companys fomentant alhora
la cohesió del grup. A més, m'he adonat que no sempre s'afavoreix a
l'aprenentatge significatiu en currículum escolar ja que sovint, es tendeix a
la memorització de conceptes i poc a l'aprenentatge significatiu quan realment,
no resulta tan complex pel docent elaborar una proposta significativa i
funcional per l'alumne i per a ell, resulta molt més interessant i eficaç ja
que pot aplicar els coneixements en situacions de la vida quotidiana de manera
que el mateix subjecte li atorgarà major significació als continguts i mostrarà
més interès per aprendre i participar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada