5.1 AVALUACIÓ DE L’APRENENTATGE:
La raó fonamental que justifica l’avaluació en
l’ensenyament és la de voler conèixer com aprèn l’alumne, per ajudar-lo en el
creixement i per prendre les mesures que facin que la intervenció a
l’ensenyament sigui adequada a les característiques i necessitats educatives
dels alumnes.
Al integrar la proposta d’intervenció en l’àmbit de
l’educació formal i dins del currículum, sembla coherent que la professora hagi
d’avaluar quantitativament els resultats aconseguits pels alumnes així com,
l’assimilació dels continguts treballats però, des de la meva intervenció, es
tracta d’una avaluació qualitativa ja que es pretén valorar la qualitat del
procés i els canvis que s’han produït.
Per tal d’avaluar l’adquisició dels continguts
conceptuals, procedimentals i actitudinals, la mestra parteix de la realització
de les activitats dissenyades tenint en compte l’actitud positiva per a
treballar, el canvi conceptual de l’alumne entorn els hàbits saludables a
través de la presentació oral en l’activitat 4 i el interès i curiositat per
aprendre l’ús de les NTIC a l’àmbit educatiu mitjançant l’activitat 3. De
manera que no només es valora si l’alumne ha assolit uns coneixements teòrics
sinó també si participa activament en el seu aprenentatge i aprèn a treballar
en petit grup. A més, es pretén potenciar la capacitat d’anàlisi, selecció i
organització de la informació a través de la realització d’un resum (activitat
2) d’una situació viscuda per l’alumne o d’alguna persona propera, arran d’un
problema de salut. M’agradaria destacar que un alumne que no havia parlat mai
del tema amb cap company, va comentar que el seu pare tenia un tumor cerebral i
estava fent radioteràpia.
Per a l’avaluació de la intervenció s’establiren un
criteris generals compartits per la docent:
- La
participació activa de l’aprenent al llarg de tot el procés d’aprenentatge
- Observació
directa del treball diari de l’alumne
- La
reflexió i justificació dels aprenentatges que va realitzant l’alumne
- Correcta
resolució i argumentació del treball realitzat amb el power point
Les activitats 1 i 2 ajuden a
l’alumne a conèixer i a entendre el cos humà, a sensibilitzar als alumnes entorn
als hàbits saludables i la importància de realitzar
exercici físic per evitar i/o combatre problemes de salut diversos; i a través
de l’activitat 3 i 4, familiaritzar-los amb la tecnologia aplicada a l’educació,
en aquest cas a través de l’ús del power point.
Realment, els subjectes han participat activament en
totes les activitats però principalment, en la última que comportava l’ús de
les NTIC i aquesta activitat, els atreia i motivava molt més (així ho comenta
la mestra).
Avaluar si l’alumne ha modificat i
ampliat els seus models mentals es veu amb la realització de l’activitat 4 en
què els alumnes han de presentar els seus coneixements i raonar, davant de tota
la classe, els continguts que presenten en la diapositiva. I per aquesta
activitat, la mestra ha tingut en compte els següents aspectes:
·
Presentació
ordenada i coherent dels continguts en les diapositives.
·
Explicació
dels conceptes presentats en el power point.
·
Relació
entre els problemes de salut i els hàbits saludables.
·
Identificació
d’un problema de salut i d’hàbits saludables.
·
Relació
amb les experiències viscudes, pròpies o d’algú altra.
·
Correcta
argumentació/justificació dels coneixements adquirits.
Si contrastem les presentacions que
han realitzat amb la pluja d’idees que fa referència als coneixements previs
que tenien els alumnes entorn al tema de treball, podem afirmar que aquests han
realitzat un canvi conceptual en els seus esquemes mentals. La mestra ho ha
verificat amb les presentacions dels alumnes que després de recercar d’informació
per Internet, han anat preparant una exposició dels hàbits saludables i els
problemes de salut aportant fins i tot imatges. La mestra considera que ha
estat més que satisfactori i enriquidor ja que a més de promoure l’aprenentatge
significatiu entorn als hàbits saludables i els problemes de salut que són
aspectes que afecten el dia a dia dels éssers humans, a través de les NTIC,
s’ha impulsat alhora l’aprenentatge cooperatiu al proposar treballar per
parelles per a fer l’activitat 3 i 4. En les presentacions del power point,
s’observa clarament com les relacions que han establert entre els conceptes és
una mostra del canvi conceptual que han realitzat a nivell cognitiu. Fins i tot
l’alumna que havia realitzat la demanda d’inici de no realitzar exercici físic
pel problema de salut que patia, s’ha adonat que era fonamental cuidar-se per
dins i per fora i per tant, l’alimentació, el beure, l’activitat física....
poden ajudar a una persona a viure millor; m’ha agradat perquè al final de la
seva presentació, l’alumne ha comentat davant de tota la classe que s’ha adonat
que és important portar una vida saludable; entre el que ella i la seva amiga
han buscat i després dels comentaris, valoracions... dels companys, ara és més
conscient que cal adoptar conductes saludables, cuidar el nostre cos i diu que
així ho farà.
Així doncs, per a avaluar als alumnes,
la mestra ha partit més de les exposicions que han anat fent i de si lligaven
els nous conceptes plantejats amb les seves experiències o coneixements previs
que del treball presentat en power point ja que l’objectiu no era realitzar un
bon power point sinó emprar aquest recurs com a estratègia de suport visual per
a aprendre a seleccionar els elements més rellevants, organitzar-los i
presentar-los ordenadament. Cal destacar que tots els alumnes han aprovat
encara que a alguns se’ls ha fet la retroalimentació que han de millorar alguns
aspectes (to i vocalització, pauses, relació conceptes nous i antics, posar
exemples per fer-ho més entenedor, ús d’imatges, ...) quan hagin de fer altres
presentacions orals.
Com a psicopedagoga, m’he adonat que
l’alumne aprèn més quan participa activament en el seu aprenentatge, quan ell
n’és el protagonista i el docent li dóna el suport i guia el procés
d’ensenyament. Els alumnes han fet valoracions molt positives del treball
realitzat i tots, sense excepcions, han destacat que els ha agradat molt més
treballar mitjançant activitats i a través de les NTIC que només fent ús dels
llibres de text, ja que d’aquesta manera els resulta més entretingut aprendre i
per parelles no es fa tan feixuc ni pesat el treball a fer. Tanmateix, m’he
adonat que en aquestes sessions els alumnes no han utilitzat tècniques d’estudi
com la memorització que sovint s’abusa a l’escola i és que l’objectiu de les activitats
no és que evoquin els nous coneixements en un examen que serveix per avaluar o
examinar el que saben o recorden sinó que es tracta de valorar la capacitat
d’integrar els nous coneixements en la seva estructura mental i relacionar-ho
amb les seves experiències. Aquests aspectes s’han pogut comprovar mitjançant
l’activitat 4 basada en l’exposició i argumentació que donen els estudiants per
defensar el seu treball; això ha permès eliminar els nervis que pot suposar fer
un examen en el que obtenen una nota que determina el seu grau de coneixements,
i aprendre fent, aprendre investigant per Internet, aprendre escoltant als
companys, aprendre treballant cooperativament, aprendre a seleccionar,
organitzar i presentar la informació acompanyant-ho d’una reflexió i
justificació dels continguts escollits per a què els altres companys també
coneguin i entenguin el treball i procés realitzat. A més, considero que el
contingut que treballaven els alumnes no només era interessant per a ells en
l’aspecte personal sinó també a nivell
preventiu ja que identificar els problemes de salut i els hàbits més saludables
com fer exercici físic entre altres, és sensibilitzar als alumnes entorn a la
cura del cos i així evitar conductes inadequades o de risc. En definitiva,
considero que l’aprenentatge
adquirit pels alumnes ha estat significatiu i a més funcional ja que els
coneixements apresos els podran utilitzar en circumstàncies de la vida
quotidiana.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada