19 de juny 2012

Conclusions


Al inici d’aquest treball, tot reflexionant entorn a un problema que fos significatiu per les persones, em vaig adonar que podíem trobar-ne molts exemples. Al principi vaig buscar d’utilitzar les TIC com a eina en l’àmbit de l’educació formal i tot i que la proposta era interessant i a la docent amb la qual vaig contactar li va agradar molt, vaig confondre l’objectiu del treball i vaig idear un primer disseny emprant la pissarra digital com a estratègia per adquirir un aprenentatge. A partir d’aquí, i d’acord amb el plantejament inicial, no vaig voler canviar el tema de treball i va suposar realitzar un gran esforç per cercar possibles problemes en els que pogués participar per a promoure un aprenentatge significatiu. Finalment, després de parlar amb la docent col·laboradora, vaig aconseguir identificar un problema que podia pal·liar; vaig reformular la proposta i el resultat ja l’heu pogut llegir i visualitzar.

L’educació té un caràcter social i socialitzador a través dels processos de desenvolupament i aprenentatge. L’educació és fonamental per a qualsevol individu i per aquesta raó, el sistema educatiu ha de ser de qualitat. Aquest és un motiu pel que sempre m’ha interessat treballar en aquest àmbit però també, per ajudar al individu a adquirir un conjunt de coneixements i competències bàsiques, habilitats i eines  per viure en el món que ens envolta. Les pràctiques educatives tenen un paper clau en la construcció de les capacitats psicològiques de les persones ja que el progrés d’aquestes capacitats es vinculen directament a l’aprenentatge de determinades competències, sabers i instruments culturals; la funció fonamental de l’escola des d’una perspectiva psicoeducativa és assegurar l’aprenentatge de continguts culturals, necessaris pel desenvolupament de les persones i que no poden aprendre suficientment o adequadament en altres contextos. D’aquí que les finalitats i objectius de l’escola han de mantenir-se per tots els alumnes, sense exclusions de cap tipus. Al treballar amb infants de 10 i 11 anys, dos aspectes fonamentals que he après i que no es poden obviar mai quan es treballa amb persones, principalment infants i adolescents, és que l’acompanyament i la conversa, que permeten la interacció amb l’altre, són imprescindibles per afavorir a la integració, adaptació, desenvolupament i creixement.
Haig de reconèixer que les expectatives vers aquests projecte no s’assemblen en res al que he fet. Veure com ets el professional que ha de donar resposta a una necessitat o a una demanda és senzillament interessant com temorós. Planteges una proposta de treball a partir dels coneixements que es tenen de la situació i context en el qual es treballarà i es té en compte, s’accepta i es decideix portar a terme a la vida real és gratificant. Aquest projecte és fruit d’un treball en equip ja que s’ha comptat amb la col·laboració d’una docent de l’escola col·laboradora, la CLIC i l’estudiant de psicopedagogia A.Camps, per tal d’aplicar al context educatiu la proposta dissenyada de manera que m’he sentit part de l’equip educatiu a pesar de no realitzar ni les pràctiques de la llicenciatura ni de no treballar-hi com a professional però aportar el meu gra de sorra a nivell social i educatiu és molt satisfactori. A més, he pogut participar com a observadora en la presentació dels resultats dels alumnes. El meu treball amb la docent per a treballar amb els alumnes ha estat d’orientar-la en l’adquisició i desenvolupament de les capacitats i habilitats per a potenciar l’autonomia dels subjectes com a mesura que contribueixi a la seva plena integració. D’altra banda, considerar que l’aprenentatge ha estat significatiu suposava un repte ja que es tractava de buscar què era important pels alumnes d’aquesta edat i conèixer els seus problemes, interessos, dubtes, ... per a motivar-los a adquirir nous coneixements. Això doncs, implicava indagar què sabien ja que partint dels seus coneixements previs podia promoure l’aprenentatge de nous conceptes i promoure un canvi conceptual a nivell cognitiu ja que la integració de nous coneixements suposa modificar els esquemes mentals i reorganitzar la informació apresa.
Realment ha estat una experiència molt enriquidora, gratificant i educativa que m’ha permès augmentar en confiança a nivell professional i alhora, ha despertat en mi més interès per treballar amb infants i adolescents.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada