El cas que s’ha exposat il·lustra l’aprenentatge
significatiu ja que es posa èmfasi en la creació, evolució i relació dels
conceptes que es van presentant. Tanmateix, es parteix de la motivació i
interessos dels participants, i d’aquí prové el nom del títol del cas, per
aprendre a utilitzar les noves tecnologies de la informació i comunicació
mitjançant activitats, el contingut de les quals és l’experiència i vivència de
les persones participants en el taller. Es tracta doncs de relacionar el nou
material d’aprenentatge amb el que els alumnes ja saben.
El fet que els participants no disposin de llibres de
text per seguir el curs sinó que aprenen fent tot participant activament en el
seu aprenentatge, fomenta l’aprendre a aprendre, fet que implica un procés
d’exploració i descobriment així com d’elaboració i organització de la
informació. El fet de d’acompanyar la informació verbal amb una presentació
visual ajuda a entendre millor el coneixement i per tant, s’afavoreix a
representar-lo millor en un model mental. En aquest cas, els alumnes no són
purs receptors d’informació sinó que el formador és el guia i mediador del
procés d’ensenyament i aprenentatge. Els participants aprenen a treballar de
manera cooperativa i al mateix temps, es promou l’aprenentatge autònom a través
de l’aprenentatge de l’ús de les NTIC en relació als interessos i motivacions
dels alumnes.
Així doncs, amb aquest taller es promou l’aprenentatge de
les TIC a través d’un conjunt d’activitats properes als subjectes que hi
participen com pot ser que a partir d’una fotografia antiga realitzin una breu
redacció o que hagin de cercar a Internet la història del seu poble o bé, tan
sols aprendre a utilitzar l’ordinador per a poder cercar informació, escriure
documents, tractar imatges digitals, ... pot semblar que el fet d’aprendre a
utilitzar les TIC no és una mostra d’aprenentatge significatiu però no és així
ja que es senzillament es tracta d’incorporar les TIC i fer-les protagonistes
de l’aprenentatge per a poder treballar amb les persones grans, àrees
cognitives com el llenguatge, el processament visual, la memòria, ... i haver
de realitzar processos de planificació, organització i elaboració de nous
coneixements tot relacionant-ho amb les experiències i vivències dels
participants per tal de fer més amena i interessant l’activitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada