30 d’abr. 2012

Justificació entorn l'aprenentatge significatiu


El cas que s’ha exposat il·lustra l’aprenentatge significatiu ja que es posa èmfasi en la creació, evolució i relació dels conceptes que es van presentant. Tanmateix, es parteix de la motivació i interessos dels participants, i d’aquí prové el nom del títol del cas, per aprendre a utilitzar les noves tecnologies de la informació i comunicació mitjançant activitats, el contingut de les quals és l’experiència i vivència de les persones participants en el taller. Es tracta doncs de relacionar el nou material d’aprenentatge amb el que els alumnes ja saben.
El fet que els participants no disposin de llibres de text per seguir el curs sinó que aprenen fent tot participant activament en el seu aprenentatge, fomenta l’aprendre a aprendre, fet que implica un procés d’exploració i descobriment així com d’elaboració i organització de la informació. El fet de d’acompanyar la informació verbal amb una presentació visual ajuda a entendre millor el coneixement i per tant, s’afavoreix a representar-lo millor en un model mental. En aquest cas, els alumnes no són purs receptors d’informació sinó que el formador és el guia i mediador del procés d’ensenyament i aprenentatge. Els participants aprenen a treballar de manera cooperativa i al mateix temps, es promou l’aprenentatge autònom a través de l’aprenentatge de l’ús de les NTIC en relació als interessos i motivacions dels alumnes.
Així doncs, amb aquest taller es promou l’aprenentatge de les TIC a través d’un conjunt d’activitats properes als subjectes que hi participen com pot ser que a partir d’una fotografia antiga realitzin una breu redacció o que hagin de cercar a Internet la història del seu poble o bé, tan sols aprendre a utilitzar l’ordinador per a poder cercar informació, escriure documents, tractar imatges digitals, ... pot semblar que el fet d’aprendre a utilitzar les TIC no és una mostra d’aprenentatge significatiu però no és així ja que es senzillament es tracta d’incorporar les TIC i fer-les protagonistes de l’aprenentatge per a poder treballar amb les persones grans, àrees cognitives com el llenguatge, el processament visual, la memòria, ... i haver de realitzar processos de planificació, organització i elaboració de nous coneixements tot relacionant-ho amb les experiències i vivències dels participants per tal de fer més amena i interessant l’activitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada