2 d’abr. 2012

Debat: tecnodeterminista o determinisme sociològic?

Després d'un debat virtual intens i enriquidor, els arguments i contrarguments confrontats per les dues postures deterministes (sociològic i tecnològic) m’ha permès descobrir l’impacte i ús de les NTIC en tots els sectors, principalment en l’àmbit educatiu.

És curiós, alguns dels temes de debat adopten una postura més clara que l’altra com per exemple, el cas del Tecnopart; com que ja fa temps que la tecnologia i la ciència han pres terreny en aquest camp és més fàcil argumentar-hi a favor, justificar l’ús de la tecnologia en aquest àmbit i trobar dades que recolzin la postura tecnodeterminista. En canvi, en el tema de la Ciència, Tecnologia i Escola és més difícil argumentar i aportar dades rellevants a favor de la postura tecnodeterminista ja que l’escola és un context social en el que conflueixen molts factors i a pesar d’anar-se imposant la tecnologia dia a dia en aquest àmbit i generar canvis en el procés d’ensenyament i aprenentatge, l’escola és un sistema que afavoreix la interacció social i en el qual hi ha molts elements que intervenen en el procés educatiu; per tant, cal tenir en compte tant el context (l’escola, les aules, etc) com les variables personals (alumnes, professors i altres professionals) i altres elements com els continguts, la metodologia didàctica, la formació i preparació dels professionals,etc. tot i així, no considero que s’arribi a cap consens de quina postura permet explicar més esdeveniments o si una té més pes que l’altra per explicar els canvis que s’han viscut; no considero que ni una postura ni l’altra, en la seva totalitat, permetin explicar l’evolució cultural però ambdues ens ajuden a explicar la transformació que ha viscut i continua experimentant la societat i de quina manera ens afecta com a éssers humans i com de necessari és adaptar-nos a la societat canviant.

Si analitzo les meves aportacions al debat m’adono que he realitzat un bon procés de reflexió i anàlisi, a pesar de no compartir plenament la postura que m’ha tocat defensar però, penso que he realitzat un bon treball aportant informació rellevant, recolzant el contingut amb dades extretes d’estudis i/o articles per corroborar les tesis plantejades, i donant peu a noves reflexions. Mentre que les intervencions realitzades en els fils de debat: TIC i currículum, rol professor-alumne i canvis, no m’han resultat difícils de defensar, haig de reconèixer que he hagut de fer un esforç per mantenir-me en la postura tecnodeterminista en el fil del debat: transmissió del coneixement/aprendre fent. A mesura que he anat participant en el debat, les meves intervencions han millorat notablement. En total s’han realitzat quatre intervencions i podria haver participat en cadascuna de les carpetes però finalment vaig optar per participar en els fils de debat de la carpeta de CTEscola que desperta el meu interès personal i professional tot i que he seguit d’aprop les aportacions dels meus companys en d’altres carpetes com el Tecnopart i la relació CTS. Si analitzem les intervencions a partir dels criteris de valoració exposats a la guia de debat, considero que les argumentacions mostren claredat en l’exposició de les idees; potser podria haver estat més concreta en el fil de debat TIC i currículum però considero que totes les intervencions són adequades i tractades des del punt de vista tecnodeterminista que se’m demanava. Darrere de cada intervenció hi ha un treball de reflexió, lectura, recerca i anàlisi d’altres documents complementaris dels continguts en relació amb el fil de debat en els que s’ha participat. Tanmateix, es dóna coherència amb les aportacions d’altres companys, ja sigui reforçant arguments d’altres companys del mateix bàndol o contrargumentant, i puntualment, s’han aportat reflexions i s’han plantejats interrogants pel bàndol oposat.
Ara veig com la ciència estudia els fenòmens socials i influeix en la tecnologia per a què aquesta desenvolupi i implementi noves eines i instruments de disseny, anàlisi i avaluació que millorin els processos per obtenir millors resultats, contribuint així al progrés social; per aquesta raó, la societat i la cultura condicionen però no determinen, l’avenç científic i tecnològic. L’estudi de la relació social entre ciència i tecnologia s’explica través de dues postures, el determinisme sociològic que emfatitza la importància del context sociocultural i es recolza en els mites com per exemple, la tecnologia com a element democratitzador, i el tecnològic, el qual afirma que els canvis tecnològics influencien directament en la  societat contribuint al progrés, desenvolupament i innovació com per exemple, es destaca la importància de la incorporació de la tecnologia en l’àmbit de la medicina, a mode d’exemple en el part.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada