La
finalitat d'una intervenció psicopedagògica
és la prevenció i millora dels processos de desenvolupament i aprenentatge
(d'acord amb els plantejaments de C. Coll i C. Giné) sense obviar el
caràcter interactiu dels elements que intervenen en el context en el qual es
situa la pràctica.
Aquest treball es basa en l’anàlisi de
necessitats en el context de l’educació formal; a partir d’un problema
significatiu pels alumnes, s’ha dissenyat un pla d’acció senzill i instructiu
que a través de les noves tecnologies de la informació i comunicació (NTIC) com
a font d’aprenentatge, s’afavoreix a l’aprenentatge significatiu.
El projecte dissenyat ha
pogut ésser aplicat a un context real, una institució escolar de Catalunya. A continuació
es presenta el problema identificat:
A partir d’una trobada informal amb
una docent d’educació física i que alhora, és CLIC, amb la qual tinc contacte,
s’obtenen diverses aportacions que fan visible una necessitat urgent sobre la
qual es pretén incidir a través de la intervenció educativa plantejada i fer
possible una millora de la situació actual.
El
problema recau en una alumne que veu i així ho expressa, la necessitat de
realitzar exercici físic. Aquesta noia pateix asma i quan es tracta de fer
alguna activitat d’esport s’hi nega rotundament. El metge ja ha parlat amb ella
de la importància de mantenir hàbits saludables i alguns companys de classe
també ja que quan es realitzen equips de treball per a realitzar per exemple un
partit de bàsquet o relleus en natació, els companys li demanen una mica de
voluntat però ella desconnecta de tot. La professora també ha parlat amb els
pares del comportament de l’alumne en aquest matèria però sembla que no vol
escoltar. Arran d’aquí, jo li proposo a la docent treballar conjuntament i ella
accepta.
Per tal de
reformular la demanda en un objectiu per treballar, es requereix la
col·laboració dels participants (els alumnes), delimitar el rol de l’assessor
psicopedagògic juntament amb la docent, definir i concretar el problema, els
continguts a treballar i delimitar els components de la pràctica educativa.
Si bé la idea inicial de la docent era treballar individualment amb
l’alumne, jo li comento que resulta més interessant fer-ho amb tota la classe
per tal de sensibilitzar al grup i alhora, augmentar els seus coneixements
entorn al tema de treball. La proposta resulta interessant però alhora complexa
ja que s’ha d’integrar en el currículum escolar i resten pocs dies per
finalitzar el curs 2011-2012. Així doncs, el problema del qual es parteix es
concreta en una de les aules de cicle inicial, on hi ha un alumne que presenta
problemes de salut, concretament problemes respiratoris (asma). Arran d’aquí,
dins l’àrea d’educació física es treballa amb els alumnes la importància de
l’activitat física i la influència sobre la salut ja que els ajudarà a un
millor desenvolupament i creixement i tanmateix, pot tenir efectes positius en
les malalties com diabetis, obesitat, problemes de la columna vertebral, ...
Tipologia
segons la classificació de Jonassen
(1997):
Segons Jonassen, podríem identificar el
problema que se’ns planteja dins la tipologia de problema
que usa regles ja que es troba en un procés d’ensenyament aprenentatge i
parteix dels coneixements previs de l’alumne. A més, el procés està totalment
pautat i guiat i per tant podem dir que és un procés procedimental restringit
per normes conegudes. Però realment, el problema identificat i el disseny per a resoldre’l,
consisteix en un problema de presa de decisions ja que les activitats
plantejades parteixen dels coneixements previs de l’alumne i alhora,
requereixen comparar els avantatges i inconvenients de les solucions
alternatives; i de fet, això ens interessa ja que es pretén observar com
l’alumne justifica aquestes decisions i la importància que atorga als elements
treballats.
Tanmateix,
en el problema identificat hi poden intervenir diversos factors que poden ser
més complexes però en canvi, el nombre de solucions possibles són més limitades
(és a dir, ens podem trobar amb respostes més completes o menys segons la
quantitat de factors que l’alumne hagi tingut en compte però, totes les
solucions van encaminades en la mateixa direcció).
Segons
Jonassen, a més d’identificar el
tipus de problema amb el qual es treballa, cal concretar tres elements per a
facilitar el disseny de les activitats i afavorir a l’aprenentatge
significatiu.
- Estructuració
Es
tracta d’un problema força estructurat ja que es dóna en el context de l‘educació
formal, a una aula d’una escola, i requereix un nombre limitat de regles que
s’organitzen en una disposició previsible; encara que la docent dóna unes
pautes de treball i instruccions de presentació del resultat de l’aprenentatge
en forma de power point, afavoreix a la creativitat de l’alumne en l’elecció
del problema de salut i permet que decideixi quina informació cal posar.
- Complexitat
És
evident que hi ha diverses variables que actuen en el problema com per exemple,
a més de l’exercici físic, l’alimentació però es tracta d’un problema de baixa
complexitat ja que implica un conjunt restringit de factors que hi poden
intervenir.
- Especificitat de camp
Es tracta d’un problema situat en un context determinat i
és específic dins l’àrea
d’educació física. A més, és aplicable a la vida real de manera
que és més fàcil d’identificar i treballar per a l’alumne així com, de donar-li
sentit i significativitat i per tant, s’afavoreix millor al desenvolupament
d’un raonament i habilitats cognitives per a resoldre el problema.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada